اخبار ارز دیجیتال

فروپاشی NFT ها و هیولاها در نمایشگاه جدید موراکامی نمایش داده می شود

نمایشگاه جدید تاکاشی موراکامی هنرمند مشهور ژاپنی درباره نفس دیجیتال و وضعیت ناپایدار صنعت NFT نظر می دهد.

حتی اگر شخصاً با تاکاشی موراکامی هنرمند معاصر مشهور ژاپنی آشنایی نداشته باشید، احتمالاً کارهای او را دیده اید.

شخصیت‌های امضای رنگارنگ این هنرمند پاپ روی همه چیز ظاهر می‌شوند، از کیف‌های لویی ویتون با نسخه محدود گرفته تا پیراهن‌های سوپریم و کفش‌های اسکیت‌برد Vans.

موراکامی با همکاری با افراد مشهوری مانند دریک، کانیه وست و بیلی آیلیش و همچنین مؤسساتی مانند موزه هنرهای مدرن در نیویورک و گاگوسیان، بدون شک یکی از هنرمندان سنتی است که خود را برای ایجاد توکن های غیرقابل تعویض به چالش کشیده اند. NFTs) یکی از بزرگترین هنرمندان در با این حال، پروژه های او هنوز به سطح هنرمندان برجسته معاصر مانند بیپل منفجر نشده است.

کیف جواهرات پاندا مونوگرام متعلق به سال ۲۰۰۰ لویی ویتون x تاکاشی موراکامی به قیمت چشمگیر ۳۷۰۰۰ دلار (فارفتچ) به فروش می رسد.

بسیاری بر این باورند که همه چیز تغییر خواهد کرد، و ادعا می کنند که گل خانواده موراکامی در راه تبدیل شدن به نمادی مانند کریپتوپانک ها و میمون های خسته کننده است. پس از راه اندازی مورد انتظار اما در نهایت ناامیدکننده NFT ها همزمان با سقوط ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲، هنرمندان بالاخره دوباره این رسانه را امتحان کردند. نمایشگاه جدیدی در موزه هنر آسیایی سانفرانسیسکو موراکامی را نشان می دهد که توکن اصلی خود را از ابتدا خلق کرده است.

هنر بالا و هنر کم

بسیاری از مردم گل‌های موراکامی را به‌عنوان ارزش اسمی می‌گیرند، اما چیزی بیشتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. این نمادهای به ظاهر خنده دار با الهام از ژاپن پس از جنگ که در آن بزرگ شد، از انحراف و خشونتی که بر خرده فرهنگ های اوتاکو و کاوائی این کشور تأکید می کند، انتقاد می کنند.

تصاویر تلطیف شده از این فرهنگ ها به لطف صادرات مانگا، انیمه و بازی های ویدیویی ژاپن به طور فزاینده ای در کشورهای غربی محبوب می شوند و موراکامی صفحه ای از کتاب اندی وارهول را نقل می کند: پذیرش و حتی استفاده از این رسانه ها آنها را در معرض تجاری سازی قرار می دهد. . استودیوی او بیشتر یک کارخانه تمام عیار است تا یک استودیو که توسط ۲۵ دستیار اداره می شود که به خواسته های برند شخصی او کمک می کنند.

این نظریه فوق تخت اوست که آثار پراکنده موراکامی را ادغام می کند. این نه تنها به ماهیت دوبعدی پیوند دادن فرهنگ بصری سنتی ژاپن به فرهنگ بصری معاصر اشاره دارد، بلکه به این ایده نیز اشاره دارد که ژاپن به عنوان یک جامعه تمایز کمی بین هنر عالی و پایین قائل است. بین هنری که در موزه ها پیدا می کنید و هنری که در بیلبوردها و صفحات کمیک پیدا می کنید.

موراکامی می‌گوید که این در تضاد کامل با غرب است، جایی که منتقدان حرفه‌ای تصمیم می‌گیرند که چه آثار خلاقانه شایسته نمایش در گالری‌ها هستند و چه کارهایی نه. امروزه NFT ها هنوز تا حد زیادی به گروه دوم سقوط می کنند و او می خواهد این طبقه بندی را تغییر دهد.

پس از موفقیت بزرگ در رسانه های سنتی، رویدادهای غیرقابل کنترل و زمان بندی نامناسب بر تلاش های NFT این هنرمند تأثیر منفی گذاشت. اولین گل موراکامی درست قبل از مرگ FTX عرضه شد و ارزش آن از ۲۶۰۰۰۰ دلار به تنها ۲۲۰۰ دلار برای هر توکن در OpenSea کاهش یافت. موراکامی با نشان دادن سطحی از فروتنی که به ندرت در دنیای هنر و ارزهای دیجیتال دیده می شود، فروش را متوقف کرد و از سرمایه گذاران عذرخواهی کرد.

او این عذرخواهی را با بیانیه ای طولانی دنبال کرد و اظهار داشت که از بازار NFT عقب نشینی خواهد کرد و راهی برای ایجاد هنر دیجیتالی که رقیب معادل های دنیای واقعی آن است، پیدا خواهد کرد. او از خود سؤالاتی می پرسید که تازه کارها را گیج می کرد. آیا باید از ERC-721 یا ۱۱۵۵ استفاده کنید؟ آیا IPFS می خواهید یا یک قرارداد هوشمند جداگانه؟ باز کردن فروشگاه فیزیکی خود چطور است؟

غریبه ها

سقوط ارزهای دیجیتال تاثیر متفاوتی بر موراکامی گذاشت. موراکامی قصد دارد در نمایشگاهی با عنوان “افراد ناآشنا، تورم هیولایی نفس انسانی”، ناامیدی خود را از بی ثباتی متاورس بررسی کند. از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ تا ۱۲ فوریه ۲۰۲۴ برگزار می شود و عمدتاً شامل آثار ترکیبی است که هیولاهای انسان نما را به تصویر می کشد.

چاپ های چوبی سنتی ukiyo-e، سبک آشنای کاوائی او، و حتی نقاشی کابوس وار فرانسیسکو گویا، نقاش اسپانیایی، زحل که پسرش را می بلعد (موراکامی جوان به یاد می آورد که آن را در سفر به موزه با والدینش دیده است). نمایشگاه موراکامی درباره اثرات مخرب فناوری دیجیتال اظهار نظر می کند: خود تبلیغی بی امان در رسانه های اجتماعی و گمنامی فریبنده تابلوهای اعلانات اینترنتی.

یک جوان شاد و با اراده برای یافتن شغل در صنعت مالی و زنده ماندن (موراکامی)

موضوع اصلی او، نفس های متورم، نه تنها یک گفتمان سمی آنلاین است، بلکه رفتار غیرمسئولانه چهره های برجسته رسانه ای مانند ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و سم بنکمن-فرید نیز هست. کل

با وجود تجربه منفی در تولید و فروش NFT، موراکامی بدبین نیست. او معتقد است که فروپاشی ارزهای رمزنگاری شده در تاریخ مالی به عنوان یک شکست موقت صرف خواهد ماند و به دور از ترکیدن یک حباب بزرگ است.

همچنین بخوانید
امکانات

کتیبه بازگشتی: ابررایانه بیت کوین و BTC DeFi به زودی عرضه می شود

امکانات

بهترین (و بدترین) مقالات ۳ سال مجله Cointelegraph

او به مجله گفت که از نظر اقتصادی و مفهومی، کاهش کنونی ارزهای دیجیتال به سادگی یک دوره انتقال بی ثبات را نشان می دهد. بنابراین من اصلا نگران نیستم و در حال حاضر چندین پروژه NFT را اجرا می کنم. من به پل زدن بین متاورز و دنیای واقعی در صحنه هنر ادامه خواهم داد. او معتقد است که در آینده ای نزدیک، هنر NFT با ظهور منتقدان و خالقان جوانی که این مفهوم را درک می کنند، رایج تر خواهد شد.

برخلاف سریال «غریبه‌ها» موراکامی، تجسم‌های فیزیکی مختلفی از NFT‌های او، از جمله نمایش‌های نقاشی شده از هانا موراکامی، وجود دارد. موراکامی که قبلاً در گاگوسیان فروخته می‌شد، این نقاشی‌ها را خلق کرد تا ارزش NFT‌هایی را که پایین‌ترین قیمت‌شان در OpenSea تا حد امکان پایین نگه داشته می‌شود، تضمین و تثبیت کند. این در حالی است که برخی از نقاشی ها بیش از ۷۰ هزار دلار فروخته شده اند.

موراکامی در مقابل تابلویی با الهام از موراکامی ژست می گیرد. گل NFT (RK)

این نمایشگاه همچنین طرح‌های کفش‌های ورزشی آینده‌نگرانه‌ای را ارائه می‌کند که توسط موراکامی با همکاری RTFKT، یک سازمان مد و کلکسیون دیجیتال، به دلیل تحقیقاتش در مورد موتورهای بازی‌های ویدیویی، احراز هویت بلاک چین و واقعیت افزوده شناخته شده است. مجسمه‌های آواتار دیجیتال نیز به نمایش گذاشته شده‌اند.

موراکامی و RTFKT با الهام از Snapchats Bitmoji، بیش از ۲۰۰۰۰ مدل کاراکتر را ایجاد کرده اند که نشان دهنده بازیکنان بازی آنلاین هستند. هر مدل شخصیت دارای چشم‌ها، دهان، لباس‌ها و حتی ویژگی‌های رفتاری منحصربه‌فردی است. موراکامی مجسمه های خود را به صورت سایبورگ به تصویر می کشد. نه تنها به این دلیل که دارای یک سطح نقره ای بازتابنده است که با الگوهای مکانیکی حکاکی شده است، بلکه به این دلیل که آواتار دیجیتال زیرین بخشی از انسان و بخشی از ماشین است.

کلون x تاکاشی موراکامی شماره ۳ شیطان خانم کو۲ (موراکامی)

تغییرات در ارزش های هنر معاصر

موراکامی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت هنر NFT با هنر سنتی متفاوت است یا خیر، پاسخ داد: بله و خیر.

هنر معاصر پس از مارسل دوشان به وضوح دنیای هنر مفهومی ماورایی بوده است، بنابراین او می گوید که درک متاورس به طور طبیعی برای طرفداران هنر معاصر تا حدودی اتفاق می افتد. من به سرعت درک کردم و خودم را در جهان غرق کردم، اما در کمال تعجب، دیگران این کار را نکردند. من فکر می کنم یک عامل بازدارنده بزرگ ناتوانی در تغییر ارزش های دنیای هنر معاصر و در نتیجه عدم تمایل به درک NFT است. در حال حاضر، این دو کلمه هنوز کاملاً از هم جدا هستند.

در این زمان، اکثر منتقدان غربی هنر NFT را هنر نمی دانند. به گفته موراکامی، آنها بازنمایی تصاویر را خام و کودکانه می دانند و استدلال می کنند که مفهوم متاورس یک تقلب است. بیزاری آنها از NFTها، که تا حدی به دلیل حفظ خود ایجاد می شود، آنقدر شدید است که آنها در حالی که معادل های نقاشی شده خود را جشن می گیرند، نشانه های موراکامی را رد می کنند. بدون شک، منیت متورم افراد ناآشنا نیز حاوی آثاری از این افراد است.

شاید دنیای هنر غرب باید بیشتر شبیه ژاپن شود. در آنجا، نابودی جنگ جهانی دوم و متعاقب آن اشغال توسط نیروهای آمریکایی، ساختارهای اجتماعی سنتی کشور را به طور کامل از بین برد. در نتیجه، به گفته موراکامی، ژاپن در موقعیت بسیار منحصر به فردی قرار گرفته است که در آن نمی توان هنر پیشرفته را پایه گذاری کرد، زیرا نخبگانی وجود نداشتند که آن را متعلق به خود بدانند. او اضافه می کند:

در ژاپن هیچ تمایزی بین هنر عالی و هنر کم وجود ندارد و حتی هنر عالی به قلمرو هنر کم کشیده شده است، با این وسواس که باید چیزی باشد که همه می توانند از آن لذت ببرند.

این، همراه با تقاضا برای شمایل نگاری یادآور مانگا و انیمه ژاپنی، نشان می دهد که ژاپن به یک بازار غنی و پر جنب و جوش NFT نیاز دارد. اما اینطور نیست. به گفته موراکامی، بسیاری از هنرمندان ژاپنی، به ویژه هنرمندان مانگا، علاقه مند به ایجاد تغییر هستند، اما قوانین سختگیرانه ای که چنین کسب و کارهایی را بی سود می کند، مانع آنها می شود.

او توضیح می‌دهد که اکوسیستم ارزهای دیجیتالی که دولت ژاپن در نظر گرفته آنقدر پیچیده و منفی است که سازندگان مانگا و انیمیشن‌ها نمی‌توانند از حوزه اقتصادی عادی خارج شوند. بنابراین هیچ نشانه ای از توسعه بازار NFT در اینجا وجود ندارد.

حداقل در آمریکا، اوضاع در حال حاضر چندان خوب نیست. در حالی که دنیای کریپتو به آرامی در حال بهبودی از شکست FTX است، NFT هنوز بهبود نیافته است.

پس از رسیدن به بالاترین قیمت در ژانویه ۲۰۲۲، بسیاری از توکن ها به شدت سقوط کردند. در سپتامبر همان سال، مقادیر تقریباً از بین رفت و تقاضا ناپدید شد. گل موراکامی تنها NFT نیست که حداقل قیمت را افزایش می دهد. BoredApes و CryptoPunks در یک صفحه هستند.

وضعیت فعلی به قدری بد است که بسیاری از سازندگان NFT نمی‌دانند باید چه کار کنند یا کجا بروند. موراکامی یک استثنای نادر است، شاید به این دلیل که وضعیت او به عنوان یک هنرمند مشهور و منبع درآمد صرفاً به نشانه‌ها وابسته نیست. برای او، ایجاد NFT ها هم عملی برای پذیرفتن چیزی است که او (و بسیاری دیگر) هنوز هم معتقد است آینده خلاقیت و تجارت است، بلکه یک تجربه هنری است.

و موراکامی واقعاً این را باور دارد. سالها پس از ارائه ایده فوق مسطح، او ادعا می کند که دیجیتالی شدن هنر نه تنها نظریه او را تایید کرده است، بلکه آن را به نتیجه منطقی خود رسانده است.

من معتقدم که دوران ابرفلت ها، حداقل در حال حاضر، با همه گیری همه گیر به پایان رسیده است. دلیل آن این است که جامعه وب کاملاً کامل شده است. به عبارت دیگر، یک جامعه فوق مسطح واقعی به واقعیت تبدیل شده است. و با ظهور متاورس، یک منطقه ناشناخته پدیدار شده است که به یک جامعه کاملاً مسطح عمق بیشتری می بخشد. ما اکنون به سمت دنیای فوق‌العاده‌ای می‌رویم.



نویسنده: Tim Brinkhof

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا